کد مطلب:3120 شنبه 1 مرداد 1390 آمار بازدید:622

پاسخ به سؤالات شرعي
شبكه ولايت - احكام

01:16:54

دانلود   13.2 مگابایت
بسم الله الرحمن الرحيم

آقاي وحيد پور
با عرض سلام خدمت شما بينندگان گرامي ، با برنامه پاسخ به سؤالات شرعي مهمان منازل شما هستيم .
در برنامه هاي گذشته كه در خدمت شما بوديم عرض كرديم كه احكام شرعي بسيار متنوع و مختلف هستند و موضوعات گوناگوني از قبيل معاملات و مسائل سياسي و اقتصادي و اجتماعي و جنگ و صلح و ... دارد .
نزديك ماه مبارك رمضان هستيم و در اين روزهاي پاياني شعبان بايد به تكاليف و حساب و كتابهاي خود رسيدگي كنيم تا چند روز ديگر درهاي ماه بزرگ خداوند بروي ما باز ميشود و مهمان ويژه خداوند خواهيم بود و بايد آماده اين مهماني بزرگ باشيم و مقدماتي را تهيه كنيم و در اين چند روز بايد بفكر باشيم .
در اين چند جلسه باقي مانده به ماه رمضان به مسائلي در اين زمينه مي پردازيم ، در برنامه هاي قبل درباره ماه مبارك رمضان و احكامي كه بايد قبل از رسيدن اين ماه به آن توجه كنيم صحبت كرديم و گفتيم كه برخي افراد از گرفتن روزه معذورند و بخاطر اينكه رمضان قبل معذور بودند تكليف خاصي دارند كه تا رسيدن به رمضان جديد بايد تكاليف خاص خود را انجام بدهند و برخي از اين گروهها را در جلسه قبل ذكر كرديم و برخي هم مانده است كه در اين جلسه به آن مي پردازيم .
گاهي انسان به لحاظ سنّ معذور است و گاهي به لحاظ حال مزاجي و گاهي از لحاظ موقعيت مكاني و ... معذور است مثلاً كسي ممكن است مسافر باشد و نميتواند روزه بگيرد چون روزه مسافر باطل است مگر موارد استثنائي مثل آقاياني كه راننده برون شهري هستند و چون شغلشان سفر است با شرائط خاصي بايد روزه بگيرند .
پس منظور از اينكه ميگوئيم كه روزه مسافر باطل است مقصود هر مسافري نيست بلكه مسافري است كه قصد ده روز نكرده باشد و بايد روزه خود را بخورد و روزه مسافر باطل است و بايد اين روزه ها قضاء شود و تا رسيدن به رمضان بعد گرفته شود و اگر سستي كرد و قضاء آن را انجام نداد جريمه به تأخير انداختن قضاء روزه رمضان را بايد بدهد كه به آن كفاره يا فديه هم ميگويند كه البته سبك است و بايد براي هر روز روزه اي كه نگرفته است و قضاء هم نكرده است يك كيلو مواد غذايي به فقير بدهد كه ميتواند برنج يا خرما باشد و حتي اگر فقيري است كه ميتواند از آرد گندم استفاده كند ميتوان به او آرد هم بدهيد .
برخي ميپرسند كه ماه رمضان اولي كه قضاء نكرديم جريمه اول به گردن ما آمد و سال بعد هم نرسيدند كه قضاء كنند ، آيا جريمه دو برابر ميشود ؟ خير ، اگر حتي بعد از پنج سال يا ده سال روزه هاي قبلي را قضاء نكرده باشد همان يك جريمه را بايد بپردازد و چيزي اضافه نميشود و تصاعدي بالا نميرود .
برخي ميپرسند كه ما در اين چند روز باقي مانده به ماه رمضان قصد داريم كه روزه هايمان را قضاء كنيم و سحر بيدار ميشويم كه غذا بخوريم چون ساعت دقيق اذان را نميدانيم سحري را ميخوريم ولي بعد متوجه ميشويم كه اذان صبح گفته شده است و ميفهميم كه بعد از اذان صبح خورديم ، آيا آن روز بعنوان روزه قضاء حساب ميشود ؟ خير اين روزه فايده اي ندارد ، در قضاء روزه رمضان بايد مراقب باشيم كه اذان را نگفته باشند چون عمدي خورده است و سهوي نبوده است .
كسيكه سال گذشته معذور بوده است و روزه اش را به هر دليلي خورده است احكام خاصي دارد .
خانمهاي باردار و شيرده كه ماه رمضان گذشته چند روزي روزه خوردند و معذور بودند كه يا خودشان تشخيص دادند و يا دكتر متخصص بي غرض به آنها دستور داده است چند روزي روزه را خوردند بايد روزه را تا قبل از رمضان جديد بگيرند و علاوه بر قضاء بايد كفاره را هم بپردازند و در اينجا سؤالي براي بينندگان پيش مي آيد و آن اين است كه ميپرسند كه اين خانم پارسال رمضان باردار بوده است و الآن كه بايد قضاء كند در حاليكه فرزندش شير خوار است و چون براي فرزندش ضرر دارد ناچار است كه قضاء نكند ؟ خانمي كه فرزند شير ميدهد بايد قضاء روزه اش را تقسيم كند و ميتواند تدريجي روزه هايش را قضاء كند و اين هيچ ضرري هم ندارد مثلاً بعد از رمضان هفته اي يك روز هم بگيرد هر ماهي 4 روز ميشود و در اين 11 ماه ميتواند روزه هاي قضايش را بگيرد و ضرري هم ندارد ولي اگر اينكار را نكرده است و روزه هايش را قضاء نكرده است و الآن هم نزديك رمضان جديد است و در اين چند روز باقي مانده هم نميتواند قضاء كند بنابر احتياط بايد دو جريمه بپردازد يكي بخاطر اين است كه اگر تأخير نمي انداخت بايد جريمه ميداد و ديگري هم براي اين است كه تأخير انداخته است .
مثلاً خانمي كه سال گذشته باردار بوده است و از يكماه روزه 20 روز را خورده است و قضاء نكرده است و اگر قضاء هم ميكرد بايد 20 تا جريمه مواد غذايي به فقير پرداخت ميكرد و الآن بخاطر اينكه قضاء را تأخير انداخته است 20 تا 750 گرم هم به اين خاطر بايد بپردازد و با آن قبلي ميشود 20 تا يك كيلو و نيم مواد غذايي بايد به فقير بدهد يعني بايد 30 كيلو مواد غذايي به فقير بدهد.
سؤال يكي از بينندگان :
درباره احكام نماز مقلد آيت الله بهجت هستم و ايشان به نماز اول وقت دستور دادند و با توجه به رواياتي كه ما داريم هر نمازي در وقت خود بايد خوانده شود مثلاً نماز ظهر در وقت زوال خورشيد است و براي من اين شبهه پيش آمده كه آيا نماز عصر را بايد بلافاصله بعد از نماز ظهر بخوانم يا در وقت خود بايد بخوانم ، كدام افضل است و بيشتر فضيلت دارد ، همچنين درباره نماز مغرب و عشاء هم اين سؤال را دارم ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
وقت فضيلت براي هر نمازي مشخص است و وقت فضيلت نماز ظهر از اول زوال آفتاب است و وقت فضيلت نماز مغرب از اول زماني است كه سرخي مشرق بالاي سر قرار ميگيرد و شروع به رفتن ميكند ولي وقت فضيلت عصر همزمان با وقت فضيلت عصر نيست و در ذهن نبايد شبهه شود كه ما معمولاً نماز ظهر و عصر را با هم ميخوانيم و وقت فضيلت عصر يك تا دو ساعت بعد از ظهر است و نماز عشاء هم مقداري با مغرب فاصله دارد اما بدليل اينكه فقهاء ما بر اساس ادلّه از جمله احاديثي كه از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم در موارد متعدد ظهر و عصر و يا مغرب و عشاء را با هم خواندند فرمودند كه هيچ مانعي ندارد كه اين دو را با هم بخوانيد گرچه عصر يا عشاء در وقت فضيلت خود قرار نميگيرد .
سؤال يكي از بينندگان :
من تا دو سال روزه ام را كامل ميگرفتم ولي بعد از آن مبتلا به بيماري ام اس شدم و چندين دكتر به من گفتند كه روزه براي من حرام است ، يعني من تا آخر عمر نميتوانم روزه بگيرم چه وظيفه اي دارم ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
كسيكه بيمار سالانه است و در طول دوازده مال مريض است نه روزه ماه رمضان بر او واجب است و نه قضاء كردن آن بر او واجب است ولي بايد كفاره بپردازد و بتعداد روزهايي را كه روزه نتوانسته بگيرد بايد 750 گرم مواد غذايي كفاره به فقير بپردازد و يا برنج بدهد و يا ديگر مواد غذايي ديگر بدهد .
سؤال يكي از بينندگان :
آيا زنان باردار هم ميتوانند روزه بگيرد ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
خانمهاي باردار اگر در ماههاي پاياني بارداري هستند و نزديك به زمان زايمان هستند و يا اينكه پزشك تشخيص ميدهد كه روزه براي اين فرزند در رحم و يا براي مادر مضر است در اين دو صورت است كه ميتوانند روزه نگيرند چرا كه معذور است و عذر دارد ولي شايد اگر يك روز در ميان بگيرد برايش مشكلي نداشته باشد و يا دو روز بخورد و يك روز بگيرد و يا برعكس باشد و اين به تشخيص پزشك متخصص دارد و در هر صورت اگر معذور بوده است و تعدادي روزه خورده است بايد قضاء شود و اگر تا رمضان بعد قضاء كرد يك كفاره دارد ولي اگر قضاء نكرد بنابر احتياط براي هر روز دو كفاره يعني يك كيلو و نيم مواد غذايي بايد به فقير بدهد .
سؤال يكي از بينندگان :
چند سال قبل مادرمان فوت كردند و ما به سيدي پول داديم كه براي ايشان روزه بگيرد و بما خبر دادند كه اين سيد روزه و نماز را نميگيرد و من هم چند روز قبل او را ديدم و او را قسم دادم كه راست بگويد كه آيا نماز و روزه قضاء را گرفته است و او هم قسم خورد كه اينكار را كرده است ، در اين حال من چه وظيفه اي دارم ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
يعني شخصي را اجير كردند و پول دادند كه براي پدر يا مادري كه از دنيا رفته است نماز بخواند و فرمودند كه آن آقايي كه اجير كردند قسم ميخورد كه خوانده است ، حال آيا به همين قسم ميشود بسنده كرد ؟ در اينجا فرق ميكند اگر پسر بزرگتر اينكار را كرده نماز پدر و به فتواي برخي از فقهاء مادر بر پسر بزرگ واجب است و خودش بايد ميخوانده است و حال اگر از جيبش به كسي پول داده است حتماً بايد مطمئن شود كه آن فرد نماز يا روزه قضاء را انجام داده است ولي اگر ورثه هستند و پسر بزرگ نيستند و به كسي از مال خود دادند كه نماز و روزه را قضاء كند احسان كردند و اگر آن فرد هم خوانده باشد تكليف از پدر و مادر برداشته ميشود و اگر هم نخوانده باشد او نزد خداوند مسئول است ولي اگر يقين هم نداشته باشند كه خوانده يا نخوانده باز هم تكليف ساقط است .
سؤال يكي از بينندگان :
كسيكه از روي سهل انگاري 20 سال روزه نگرفته است ولي الآن ميخواهد جبران كند چه مقدار بايد جريمه بپردازد و چگونه بايد اين روزه ها را قضاء كند ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
منظور از سستي يعني اينكه عذر نداشته است و عمدي خورده است و كفاره روزه عمدي سنگين است و اگر مثلاً سي روز روزه را خورده باشد اولاً بايد اين سي روز قضاء شود و براي هر روز هم بايد كفاره بدهد و اين كفاره اختياري است و اگر توان مالي دارد بايد براي هر روزي 60 فقير را غذا بدهد يعني اگر بخواهد 1000 تومان هم براي هر فقير بدهد براي هر روز بايد 60 تا 1000 تومان به فقير بدهد و بعد سي روزش ميشود 30 ضرب در 60 هزار تومان و اين براي يكسال است و اگر بيست سال است بايد همان عدد را در 20 ضرب كند كه اين ميشود كفاره 20 سال و اگر توان مالي ندارد براي هر روز روزه اي كه خورده 60 روز روزه بگيرد كه 31 روز آن هم بايد پشت سر هم باشد و 29 روز را هم ميتواند تدريجي باشد و اين فقط كفاره يكروز روزه اي است كه عمدي خورده است و اگر 20 سال روزه را عمداً خورده است چگونه ميتواند اين جريمه را پرداخت كند ؟ اگر توان مالي دارد كه چه بهتر و اگر توان مالي ندارد بايد به سراغ توان بدني بدهد و روزه بگيرد و اگر اين را هم نميتواند بايد تدريجي تا آخر عمر به اندازه اي كه ميتواند بايد روزه بگيرد اما وصيت كند و متذكر شود و از بين ورثه وصي تأيين كند كه كفاره روزه او را از مالي كه ميخواهد به ورثه برسد ابتدا كفاره برداشته شود و بعد ورثه تقسيم كنند .
سؤال يكي از بينندگان :
يكي از دوستان من همسرشان به رحمت خداوند رفته و دو بچه هم دارد و الآن هم دوباره ازدواج كرده است من ميخواهم بدانم كه تكليف اين جهيزيه اي كه همسر اولش آورده است چيست ؟ آيا بدون اذن بچه هاي صغير ميتوانند در اين مال تصرف كنند ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
اين جهيزيه براي اين خانم است و به ورثه ميرسد و بايد بين ورثه تقسيم ميشود و ورثه هم پدر و مادر و فرزند و شوهر است بايد طبق قانون ارث تقسيم شود و براي تصرف هم بايد از وليّ خانميكه فوت كرده است اجازه بگيرند .
سؤال يكي از بينندگان :
خانمها بعد از فوت شوهر هم آيا ميتواند مهريه را به اجزاء بگذارد ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
اين خانم مهريه را از شوهر خود طلب دارد و اگر در زمان زنده بودن شوهر مهريه را به او داده است كه چه بهتر و اگر شوهر مهريه را به خانم نداد و خانم از دنيا رفت و آن مقدار مهريه اي كه شوهر ميخواهد به خانم بدهد بايد بين ورثه تقسيم شود يعني مقداري از مهريه را خودش به ارث ميبرد چون خودش جزء وارثان است و بقيه را بايد به پدر و مادر خانم و به فرزندان پرداخت كند .
سؤال يكي از بينندگان :
همسر من 9 سال يعني در سال 81 عمل تومور مغزي داشتند و يكسال پيش هم دوباره عمل كردند و در سال 81 دكتر گفت كه لازم نيست روزه بگيرند ، حال وظيفه ايشان چيست ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
بيمار سالانه و كسيكه تومور مغري دارد و دكتر گفته است كه نميتواند روزه بگيرد روزه اش قضاء ندارد ولي كفاره اش را بايد به فقير بدهد .
سؤال يكي از بينندگان :
من حدود يكسال است كه از محافل قرآني و نماز و ... بريده شدم و دليلش را هم نميدانم كه چيست ، اگر امكان دارد من را راهنمائي كنيد كه بايد چكار كنم ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
گاهي اشتياق انسان كم ميشود و مثل شخصي است كه اشتهاء به غذا در او كم ميشود بايد اين فرد به گذشته فكر كند و دقيق بايد ريشه يابي كند چرا كه بطور قاطع نميشود راهكار داد چون علت مشخص نيست و بايد منشأ پيدا شود و عاملش مشخص گردد تا بتوان راهكار دقيق داد .
سؤال يكي از بينندگان :
آيا ميتوانيم خمس را به شبكه هايي كه مروج شيعه بدهيم ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
مصرف خمس نصفش براي سادات فقير است و نصف ديگر سهم امام عليه السلام است و بايد بدست مرجع تقليد و يا نماينده اي كه رسيد از مرجع تقليد ميدهد بدهيد و اگر براي مصرف خاص از مرجع تقليد اجازه ميگيرد كه خودتان بدهيد ميتوانيد كه از سهم امام برداريد و به مصرفي برسانيد كه در نظر گرفتيد .
سؤال يكي از بينندگان :
من در معدن زغال سنگ كار ميكنم و گرد و غبار و دود در آنجا زياد است با توجه به اينكه ميگويند كه در روزه نبايد گرد و غبار به حلق برسد ما در چنين صورتي چه وظيفه اي داريم ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
يكي از چيزهايي كه روزه را باطل ميكند رساندن گرد و غبار غليظ به حلق است و آنچه كه روزه را باطل ميكند رساندن عمدي است در حاليكه شما از ماسك استفاده ميكنيد و معمولاً گرد و غبار به حلق نميرسد و اگر برسد عمدي نيست و غليظ نيست و شما هم از ماسك استفاده كنيد و انشاء الله كه روزه شما صحيح است .
سؤال يكي از بينندگان :
من از كسي پول گرفته بودم بجهت اينكه براي ميتي نماز بخوانيم و مدتي گذشت و من نتوانستم كه اين نماز را بخوانم و همين پول را به ديگري دادم كه براي آن ميت نماز بخواند ، حال نميدانم كه آن فرد نماز را خوانده است يا نه ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
بايد اطمينان كنيد كه نماز خوانده شده است و چون پول را به شما دادند شما بايد مطمئن شويد تا مديون نشويد .
سؤال يكي از بينندگان :
گرفتن روزه مستحبي در زمانيكه روزه واجب به گردن فرد است آيا امكان دارد ؟ و آيا اگر نيت قضاء روزه واجب را بكند اجر آن روزه مستحبي را هم ميبرد يا نه ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
روزه واجب اگر بگردن باشد روزه مستحبي باطل است و حتماً بايد نيت قضاء واجب كند و انشاء الله خداوند متعال ثواب روزه مستحبي را هم به او ميدهند .
سؤال يكي از بينندگان :
خمس حتماً بايد به روحاني پرداخت شود ؟ يا اينكه ميتوانيم به فقيري كه ميشناسيم بدهيم ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
نميي از مصرف خمس مربوط به سادات فقير است و نيم ديگر حتماً بايد به مرجع تقليد و يا نماينده ايشان كه از ايشان رسيد دارد پرداخت شود .
مصرف خمس در سهم امام عليه السلام مصرفي است كه مربوط به احياء و ترويج مكتب اهلبيت ميشود و بنابر آن چيزي است كه مرجع تقليد در اولويت قرار ميدهد .
برخي از آقايان فرمودند كه ميشود سهم سادات را به فقيري كه خودتان ميشناسيد بدهيد و نيازي به اجازه ندارد ولي برخي از مراجع فرمودند كه بايد به اجازه مرجع تقليد بوده باشد .
سؤال يكي از بينندگان :
اگر مبلغي را براي اخذ وام مسكن در بانك نگهداري كنيم و به جهت كم بودن پول امكان ساخت منزل وجود ندارد و يكسال هم از اين موعد بگذرد آيا به اين پول خمس تعلق ميگيرد ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
پاسخ به اين سؤال بستگي دارد به اينكه شما مقلد كدام مرجع تقليد هستيد برخي فرمودند كه اين خمس دارد بدليل اينكه مصرف نشده است و پس انداز شده بايد خمسش را بدهيد ولي برخي فرمودند كه چون شما ناچاريد كه اين پول را پس انداز كنيد تا وام بگيريد و بتوانيد خانه بسازيد و ناچاريد كه كم كم اين پول را جمع كنيد تا صاحبخانه شويد فرمودند كه خمس ندارد و من توصيه ميكنم كه اين بيننده حتماً به فتواي مرجع تقليد خود مراجعه كنند .
سؤال يكي از بينندگان :
خانمي مدت 20 سال از پولي كه همسرش به خانه مي آورده است پس انداز ميكرده است و بعد از 20 سال همسرش را ترك كرده است ، حكم اين پولهايي كه برداشته و پس انداز كرده چيست ؟ آيا حق او بوده است و يا مديون شوهرش شده است ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
آنچه كه پس انداز كرده ملك شوهر است و اگر ميخواهد براي خودش بردارد و تصرف كند اگر با اجازه شوهرش بردارد مانعي ندارد و نياز به اجازه شوهر دارد.
سؤال يكي از بينندگان :
در شهر ما هوا واقعاً گرم است و تحمل تشنگي خيلي سخت در اين صورت روزه گرفتن چگونه است ؟ چرا كه تحمل تشنگي براي من سخت است ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
گرم بودن هوا كه مجوز خوردن روزه نيست در 1400 سال پيش پيامبر اكرم و مسلمانان مدينه در گرماي شديد عربستان بدون اينكه آب خنك يا كولر داشته باشند و بدون اينكه غذاي كافي داشته باشند با شكم خالي و گرماي شديد روزه ميگرفتند چون امر واجبي بوده است .
امروزه ما وسائل خنك كننده داريم و همچنين در سحر غذاي خوبي را براي روزه ميخوريم و اين گرما مجوز براي خوردن روزه نيست و يك راهش اين است كه اگر ميتوانيد ساعات كارتان را در ماه رمضان عوض كنيد و اگر نميتوانيد و ترك شغل هم در ماه رمضان براي شما سخت است و براي شما امكان ندارد و زندگي شما ميماند و مجبوريد كه شغل داشته باشيد و ساعتش را هم نميتواند عوض كند پس بايد روزه را بگيرد و تا ساعاتي از روز كه ميتواند بايد روزه را بگيرد ولي وقتي كه ديديد تشنگي غير قابل تحمل است و هوا هم خيلي گرم است و مثلاً اين فرد كشاورز است و زير تابش مستقيم آفتاب مشفول بكار است و نميتواند تحمل كند و بايد مقداري آب بخورد تا از اين وضعيت خارج شود و گرنه كارش به بيمارستان كشيده ميشود در اينجا فقهاء فرمودند كه بايد مقدار كمي آب بخورد تا از اين وضعيت خارج شود و بعد هم بايد روزه را ادامه بدهد و در اين صورت روزه اين روز را گرفته و كفاره ندارد و نميتوانند بگويند كه اين روزه خواري عمدي كرده است ولي بايد بعداً اين روز را قضاء كند.
سؤال يكي از بينندگان :
اگر خانم فردي فوت كرده و بچه ندارد ، مهريه او به چه كسي تعلق ميگيرد ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
مهريه اين خانم اگر پدر و مادر دارد ، آنها وارث هستند و شوهر هم ارث ميبرد و مهريه جزء اموال خانمي است كه از دنيا ميرود كه به ارث ميرسد و اگر فرزند دارد به فرزند كه جزء طبقه اول است ميرسد و اگر ندارد به پدر و مادر و شوهر ارث ميرسد و يا بين بقيه طبقات تقسيم ميشود و اگر مرد زودتر از زن از دنيا رفت بايد اين بدهي را از اموالش جدا كنند و به خانمش بدهند و اگر خانم زودتر از دنيا رفت بايد مرد اين بدهي را جزء اموال خانم قرار بدهد كه به وارثان اين خانم برسد .
سؤال يكي از بينندگان :
يكي از شبكه ها ميگفت كه شما ميتوانيد به ما خمس بدهيد و هيچيك از مراجع هم نهي نكردند و بعد اين شبكه مسيرش را تغيير داد حال تكليف ما چيست كه خمس را به اين شبكه پرداخت كرديم ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
نيمي از خمس سهم سادات فقير است و نيمي سهم امام عليه السلام است كه حتماً بايد با اجازه مرجع تقليد باشد و مقداري كه اجازه دادند را ميتوانيد به چنين شبكه هايي بدهيد و اين بستگي به صلاحديد مرجعي دارد كه از ايشان تقليد ميكنيد و اگر داديد دِين از گردن شما برداشته ميشود .
اگر كسي خمس را بمصرفي رسانده است كه بدون اجازه مرجع تقيلد و يا وكيل مرجع تقليد بوده است تكليف از دوشش برداشته نميشود مگر اينكه من اين مورد را به اطلاع مرجع خود و يا وكيل او برسانم و بگويم كه سهم امام را چنين مصرفي كردم و اگر اجازه دادند صحيح است ولي اگر اجازه ندادند از جيبم رفته است و مديون هستم و بايد يكبار ديگر آن را پرداخت كنم .
سؤال يكي از بينندگان :
مادر خانم من پيرزني تنها هستند و همسرشان هم فوت كردند و روزه كه ميگيرند و بخاطر رماتيسم پاهايشان مشكل پيدا ميكنند و دو بچه صغير هم دارند ، حال آيا كفاره روزه را ميتوانند خودشان استفاده كنند و يا بايد به ديگري بدهند ؟
پاسخ آقاي وحيد پور :
اگر اين خانم روزه نميتوانند بگيرند اگر سنّشان بالا نيست بايد كفاره را بدهد ولي اگر پيرزني است كه اصلاً توان گرفتن روزه را ندارد و اصلاً قدرت گرفتن روزه را ندارد چنين كسي كفاره هم بر او واجب نيست و اگر با سختي و مشقت ميتواند روزه بگيرد كه قابل تحمل نيست ميتواند نگيرد ولي بايد كفاره را بپردازد .
كفاره را بايد به چه كسي بدهد ؟ كفاره را بايد به فقير متدين كه نماز خوان و روزه گير است بدهد و نميتواند كفاره خود را به نوه هاي خود بدهد چرا كه نميدانم كه نوه ها تحت تكفل چه كساني هستند و اگر تحت تكفل همين مادر بزرگ هستند نميشود كه كفاره خود را به آنها بدهد چرا كه تحت حمايت خود او هستند و بايد كفاره را بايد به فقير متدين بدهد .
ادامه موضوع اين جلسه :
روزه احكام بسيار وسيعي دارد و ما در اين برنامه برخي از احكام را توضيح داديم ولي آنچه كه خيلي فراگير بود مسئله 750 گرم مواد غذايي است كه بايد به فقير داده شود .
پول را نميتوان به فقير داد مثل فطريه نيست كه بتوان نقدي پرداخت كرد و كفاره را نميتوان نقدي پرداخت كرد و بايد حتماً خود جنس و مواد غذايي داده شود و گفتم كه خرما جزء مواد غذايي هست ولي بمقدار زيادي از آن براي فقير مصرفي ندارد پس يا بايد برنج بدهد و نوع آن فرقي نميكند و يا ميتواند آرد گندم باشد كه البته در شهرهاي بزرگ آرد براي فقير مصرفي ندارد چون نان را از نانوايي تهيه ميكند .
و در روستاها ميتواند براي هر روزي 750 گرم آرد به فقير بدهد و در شهرها همچنين ميتواند كه با نانواي محل قرار دادي داشته باشد كه براي سي روز سي تا 750 گرم آرد كه حدوداً 23 كيلو ميشود درست كند ، از او بپرسيم كه از 23 كيلوگرم آرد چقدر نان بدست مي آيد و ممكن است وقتي كه خمير ميشود و با آب مخلوط شود بيشتر شود و فرض ميكنيم كه سي كيلو نان ميدهد و به او ميگوئيم كه اين سي كيلو نان را به فقرائي كه ميشناسند بدهد .
وزني كه بايد مواد غذايي را بر اساس آن بدهيم مثلاً نان ، نبايد خود نان را حساب كنيم بلكه بايد آرد را حساب كنيم .
كساني مورد اطمينان هستند از جمله دفاتر مراجع تقليد كه اين كفاره را بصورت نقدي از شما ميگيرند و خودشان آن را به فقراء مورد نظر ميرسانند .
اگر اطمينان پيدا كرديد كه كفاره شما بصورت مواد غذايي بدست فقير ميرسد مانعي ندارد كه با واسطه انجام شود و آنچه كه مهم است اطمينان است .
يكي از دعاهايي كه در اين روزهاي پاياني شعبان تأكيد شده است اين دعاست : « اللّهم إِن لَم تَكُن قَد غَفَرتَ لَنَا فِي مَا مَضَي مِن شَعبَان فَاغفِر لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنه » خدايا اگر در اين مدتي كه از ماه شعبان گذشت ما را مشمول رحمت و آمرزش نكردي در اين فرصت باقي مانده شعبان ما را بيامرز .